Om du tror dig veta allt om turbulens, säkerhet och flygmat är det dags att tänka om.

På Quora – en användargenererad plattform där alla slags frågor ställs och besvaras – har frågan ställts, om vad det finns för information som flygbolagspiloter helst inte vill berätta om. RES har samlat sju av de "hemligheter" som piloter trots allt har delat med sig av på webbplatsen.

1. Emellanåt uppstår fel på flyget – även i luften

Även om vi alla innerligt önskar och hoppas att fel på ett flygplan aldrig ska uppstå (särskilt när vi själva är ombord) händer det förvånansvärt ofta.

Bland annat kan strömmen i cockpit gå. Batterierna kan dö. Och flygplan kan ibland behöva fortsätta ta sig fram i luften med hälften av motorerna igång.

I de flesta fall är det här fel som åtgärdas på marken innan planet lyfter, men andra gånger upptäcks problemet i luften och lösningar vidtas under själva flygningen.

2. En landning kan vara avsiktligt hård

De flesta av oss har vid något tillfälle varit med om en hård landning. Det beror däremot inte alltid på någon slags misstag.

Ibland måste landningen vara hård för att undvika eventuella problem som kan uppstå på grund av väder. Om det till exempel regnat och finns vatten på landningsbanan kan det behövas extra kraft så att hjulen tränger genom ytan och inte riskerar glida på landningsbanan.

3. Piloter sover under resan

Mer än hälften av alla piloter upplever att de så att säga ”somnat bakom ratten”. Det framkom i en undersökning som ett piloternas fackförbund gjorde 2012.

Det kan kännas oroande för en del, men det är även tillåtet för piloter att sova under flygningar, särskilt långväga resor. Då tar andrepiloten över.

Foto: Caleb Woods.

4. Det är minst turbulens på morgonen

Tillhör du dem som blir nervös av turbulens? Då är ett hett tips att boka morgonflyg. Generellt inträffar flest stormar, åskväder och dylikt på kvällen. Vädret på natten är i allmänhet lugnare och klarare.

5. Piloter får annan mat än passagerare

Det är inte ovanligt att klaga på maten som serveras ombord.

Det är däremot inte ett klagomål som särskilt ofta kommer från piloterna. De får antingen samma mat som serveras i businessklass eller en måltid som är speciallagad för flygningens personal.

För att minimera risken för eventuell matförgiftning äter ofta piloten och andrepiloten olika måltider.

6. Många flygplan träffas av blixten

Inte är det konstigt om du blir nervös av att flyga genom ett oväder med åska. Det sker relativt ofta, och lika ofta träffas också flygplan av blixten. Däremot hör det till ovanligheterna att det leder till några allvarliga skador.

7. Syrgasmaskerna rymmer bara syre för en kvart

Du vet det redan: i händelse av plötsligt lufttrycksfall ombord kommer en syrgasmask att trilla ned från panelen ovanför dig. Lufttrycksfall kan nämligen vara farligt, till och med katastrofalt om det sker väldigt fort. Med det i åtanke låter syre för en kvart ganska lite.

Tack och lov är majoriteten av lufttrycksfall lätta för flygpersonalen att åtgärda. Piloterna kommer snabbt att ha korrigerat planet till rätt altitud, något som brukar ta max ett par minuter.

Foto: Leio McLaren.