Enligt Hotels.coms globala trendrapport "Unpack ’26: The Trends in Travel" är det tydligt: när vi bokar hotellrum söker vi karaktär, känsla och berättelser.
Rapporten bygger på en omfattande undersökning bland 24 000 resenärer samt realtidsdata från miljontals sökningar och bokningar på plattformen. Det är inte längre nog att ett hotell erbjuder bekvämlighet. Vi vill känna något när vi kliver in i lobbyn. Se spår av dåtiden i väggarna. Bli en del av en plats snarare än att bara vistas på den.
Historiska hotell för boenden med själ
Trenden som sticker ut starkast är längtan efter historiska hotell. Det handlar inte nödvändigtvis om traditionella "heritage stays" utan snarare om nytolkade byggnader med ett spännande förflutet: gamla skolor, kloster, postkontor, bankpalats, fängelser och stationer som fått nytt liv som boutiquehotell med stark arkitektonisk identitet. Hotell som Bodmin Jail Hotel i Cornwall, inrymt i ett tidigare fängelse, eller Hotel Seiryu i Kyoto – tidigare en skola – lockar allt fler. I rapporten lyfts också Stockholms Bank Hotel fram, inhyst i en jugendbyggnad från 1910 och nyligen belönat med en av Michelinguidens nycklar.
Hotellhoppa – när boendet blir själva resplanen
En annan växande trend är att byta hotell under en och samma resa. Hotels.com kallar det "hotel hopping", och det är långt ifrån en kompromisslösning. För 56 procent av svenska resenärer handlar det om att aktivt vilja uppleva flera olika miljöer under en och samma vistelse. Kanske börja med ett mindre, personligt boende och avsluta på ett storslaget lyxhotell. Eller helt enkelt byta stadsdel för att upptäcka staden från olika vinklar. Särskilt populärt är fenomenet bland yngre resenärer och i samband med "bleisure"-resor, när arbete och fritid kombineras. Tokyo, London och Paris lyfts i rapporten som särskilt hotellhopparvänliga.
Set-jetting: skärmen fortsätter styra kompassnålen
Filmer och tv-serier fortsätter också att påverka var vi reser. Den så-kallade set-jettingen har vuxit till en fullfjädrad drivkraft bakom reseval. I Sverige uppger 46 procent att deras lust att resa till en plats de sett på tv eller skärm ökat det senaste året. Bland yngre generationer är siffrorna ännu högre: 76 procent ur Gen Z och 79 procent bland millennials planerar resor baserade på serier och filmer. Populära destinationer är bland annat Yorkshire (Downton Abbey, Svindlande höjder), Toscana (Jay Kelly) och Los Angeles (Nobody Wants This).
Sportresan som kulturyttring
Ytterligare en kategori som ännu är på uppgång är sportresor, men inte nödvändigtvis till stora arenor. Allt fler söker autentiska, lokala upplevelser som sumobrottning i Japan eller muay thai i Thailand. Sporten blir ett sätt att närma sig kulturen – och ett sätt att fördjupa resan.
Foto: Press.
Läs mer om resetrender i RES
Trendspaning i Los Angeles: 6 spännande tips
Trendspaning: det lyxigaste blir ännu lyxigare
Nya heta resetrenden: Sömnsemester
Artikeln bygger delvis en artikel som först publicerades i RES:s systertidning Travel News den 15 oktober 2025.