NYHET

Europas trevligaste hotellgäster – och otrevligaste

Aug 24, 2016

Onlineresebyrån eBeach.se har undersökt vad hotellanställda tycker om sina gäster och vilka nationaliteter som har bäst – och sämst – rykte i Europa.

100 anställda på hotell runt om i Europa har gett sina åsikter där de fick berätta varifrån de ansåg sina trevligaste gäster kom ifrån – och vilken nationalitet de otrevligaste oftast har.

Britter anses trevligast – svenskar kvalar in på plats två. 17 procent av de tillfrågade uppgav att svenskar är de trevligaste gästerna.

– Generellt är svenskar väluppfostrade och vi har en tendens att vara reserverade i de flesta lägen. Även om man är missnöjd med något kan det vara så att resande svenskar inte meddelar sitt missnöje och helt enkelt försöker ignorera besvär som kan uppstå, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se i ett pressmeddelande.

Ryssar har sämst rykte – nästan var trejdedel uppgav att ryssar är de som är de otrevligaste gästerna.

Topplista: De vänligaste gästerna

1. Britter

2. Svenskar

3. Holländare

4. Norrmän

5. Spanjorer
 

Topplista: De otrevligaste gästerna

1. Ryssar

2. Tyskar

3. Fransmän

4. Britter

5. Finländare

Källa: eBeach.se

Mer från RES

Kivotos Hotel & Villas på Mykonos. Foto: Pressbild.

Handplockade tips

Bildspecial: 7 av världens vackraste hotellpooler

Att utnämna de vackraste hotellpoolerna i världen är ett omöjligt uppdrag. Att inspireras av vad som finns där ute gör vi däremot nära nog dagligen. När solen och värmen nu står för dörren börjar vi på allvar drömma om alla kommande bad. Det här är RES-redaktionens sju poolfavoriter just nu.

Foto: Unsplash.

Intervju

Intervjun: Det här får du inte missa i Japan

För två veckor sedan öppnade Japans nationella turistorganisation, JNTO, sitt första kontor i Norden – i Stockholm. RES passade på att fråga direktören Kana Wakabayashi om hennes bästa tips i hemlandet.

Artikel

Poängnyheter: Därför finns SAS Eurobonus

För alla som flyger finns mängder av lojalitetsprogram på marknaden. Som i sin tur är allianser mellan olika flygbolag och erbjuder olika typer av nivåer och förmåner. Vi bad plattformen Chatflights poängexpert Jonas El Said förklara mer – och vi börjar med SAS Eurobonus.